Shared note |
Conrad Falkenberg (Kurre Falkenberg benämnd) hade ett “svårt rykte“ om sig, att han med näfrättens makt slog under sig och lade till Börstorp, som var hans hufvudgods, ett stycke jord från hvar och en af de kringliggande byarne, ehuru det, enligt andra uppgifter, är troligare att Falkenberg, ehuru barsk och måhända äfven hård, dock var en i botten rättskaffens man; men som han, i sin egenskap af riks- kammarråd, höll sträng räfst med åtskilliga bland kronans embets- och tjenstemän, var han fruktad och jemväl hatad, och så påbördades han förmodligen mindre vackra handlingar, dem han aldrig begått. Emel- lertid säges han hafva rönt ett hårdnackadt motstånd i Sjötorps by, då han äfven der “ville taga sig gods med näfrätt“, och till följd deraf skulle han hafva varit så hatad af befolkningen i nämnde by, att, då han stod på sin lit-de-parade, ett par gummor från Sjötorp skulle hafva gått fram till kistan och nypit honom i näsan, med de orden: “Nu sa’ vi la få vara i fre’ för dej lell, din kannibel!“*) – “Ni skall så fan heller“, röt den döde och vände på sig i kistan, till gummornas och hela menighetens stora förskräckelse; och så påstås han, som ofvan nämndt är, ofta hafva “gått igen“. En gammal sägen är, att så länge porträttet af friherre Conrad Falkenberg, en 8 fot hög och 4 fot bred samt af en tung, förgyld ram omgifven oljemålning, framställande grundläggaren af Börstorp i hel figur och iklädd en mörk riddaredrägt, befinnes liggande, intet spö- keri afhöres, men att Falkenberg deremot spökat så snart porträttet hänges upp på väggen. Hvad som härutaf är sannt eller icke, lemna vi derhän. Följande tilldragelse är emellertid faktisk. Då nuvarande egaren till Börstorp ditflyttade, befanns meranämnde porträtt, som då var temligen bristfälligt, ligga undangömt på en vind, derifrån han lät nedtaga och restaurera detsamma, hvarefter det upphängdes å väggen i en salong, der ett fortepiano med tillhörande spelstol jemväl hade sin plats. Innanför detta rum var friherre L. Leuhusens sängkammare. Då han år 1850 skulle börja ombyggnaden af Börstorps stora bygg- ning, lät han föra alla i densamma befintliga saker till en flygelbygg- nad, i hvilken han och hans familj sedan bodde så länge reparationen pågick. Alla möbler voro redan bortflyttade, med undantag af säng- kammarmöbeln samt fortepianot med den der bakom stående, ganska bastant gjorda spelstolen, hvilken just hade sin plats under det Falken- bergska porträttet, som äfven var qvarhängande på väggen. Dagen der- på skulle äfven allt detta flyttas ned i flygeln. Det var sista natten som Börstorps byggning stod oförändrad i sitt åldriga skick. Midt i natten väcktes egaren af ett starkt buller: taflan med herr rikskam- marrådets bistra bild på hade fallit ned och stannat upprätt emot väg- gen, men i fallet klufvit fortepianostolen midt itu. Och likvisst hängde detta porträtt då i samma rep, som uppburit det många år före detta fall och som ännu alltjemt uppbär detsamma. Enligt hvad Rüdling omtalar, inträffade år 1733 i December må- nad i Stockholm en händelse, som ansågs vara öfvernaturlig. Saken *)Westgötadialekt; sa = skall; la = väl; lell = likväl; kannibel = kanalje. |